هزینه طراحی کارت ویزیت چقدر است؟

هزینه طراحی کارت ویزیت چقدر است؟


هزینه طراحی کارت ویزیت به‌ عنوان یکی از پرکاربرد‌ترین گزینه‌های چاپی، به عوامل مختلفی بستگی دارد. همان‌طور که می‌دانید، امروزه تمامی مشاغل با استفاده از انواع روش‌های تبلیغاتی و چاپی، خدمات خود را معرفی و به اطلاع عموم می‌رسانند. یکی از این موارد، کارت ویزیت است که ابتدایی‌ترین و البته مهم‌ترین ابزار معرفی کسب‌وکار خود به مردم و ارائه راه‌های ارتباط با شما محسوب می‌شود. بر این اساس، طراحی و چاپ کارت‌های ویزیت برای هر شغل و زمینه‌ای یک ضرورت مهم به‌حساب می‌آید و می‌توان آن را یک تابلو یا نمای کلی از حرفه مورد‌نظر دانست. اما با توجه به تأثیرگذاری سریع و بالای این کارت‌ها در حس اولیه مخاطب، بهتر است انجام آن را به طراحان حرفه‌ای بسپارید. چرا‌که حساسیت ویژه‌ای برای پیاده‌سازی ایده‌های خاص و جدید و اجرای دقیق و حرفه‌ای آن دارند.

در ادامه این مطلب به بررسی هزینه طراحی کارت ویزیت و عوامل موثر بر آن خواهیم پرداخت.

کارت ویزیت چیست؟

اگر‌‌چه دور از ذهن به نظر می‌رسد که امروزه کسی با کارت ویزیت آشنایی نداشته باشد، اما به‌ هر حال در این بخش و پیش از بررسی فاکتور‌های مؤثر بر هزینه طراحی، یک معرفی اجمالی از کارت ویزیت خواهیم داشت. کارت ویزیت یا business card، ازجمله کاربردی‌ترین اقلام چاپی است که برای معرفی هر حرفه یا کسب‌وکار ضروری بوده و به منظور ارائه اطلاعاتی مانند عنوان، لوگو، شعار تبلیغاتی، اطلاعات تماس و دیگر توضیحات مهم تهیه می‌شود. امروزه این کارت‌ها در انواع و جنس‌های مختلف و با اشکال گوناگون، قابل طراحی و چاپ هستند و هریک دارای ویژگی‌ها و استاندارد‌های مشخصی است. طراحی این کارت‌ها نیز موضوع بااهمیتی بوده که عمدتاً با بهره‌گیری از خلاقیت طراح و متناسب با زمینه فعالیت مورد‌نظر صورت می‌گیرد.

عوامل مؤثر بر هزینه طراحی کارت ویزیت

همان‌گونه که در ابتدای این مطلب نیز اشاره کردیم، تعرفه طراحی کارت ویزیت با در نظر گرفتن عوامل و فاکتور‌های گوناگون مشخص می‌شود و بر این اساس نمی‌توان نرخ ثابت و مشخصی را برای آن بیان نمود. از سویی یک طراح، بسته به میزان مهارت و سابقه خود، زمان بیشتر و ایده‌های بهتری را صرف طراحی می‌کند و به همان میزان نیز انتظار دریافت حق‌الزحمه‌ای بالا‌تر و متناسب با زحمات خود دارد. بنابراین بدیهی است که تعرفه تمام گرافیست‌ها برای طراحی کارت ویزیت، یکسان و مشخص نباشد. البته لازم به گفتن است که یک تعرفه ثابت و مبنا نیز وجود دارد که به‌ واسطه آن می‌توان از کلیات نرخ طراحی اقلام مختلف چاپی اطلاع پیدا کرد. 

هزینه طراحی کارت ویزیت چقدر است؟
هزینه طراحی کارت ویزیت چقدر است؟

در این بخش برخی از پارامتر‌های تعیین‌کننده، هزینه طراحی کارت ویزیت را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد:

  • نوع طراحی کارت ویزیت

نخستین عامل تعیین‌کننده هزینه‌های پرداختی برای طراحی یک کارت ویزیت، نوع طراحی و مدت‌زمانی است که صرف اجرای درخواست‌ کارفرما و ریزه‌کاری‌های موردنظر می‌شود. به‌طور معمول، قالب اصلی کارت‌های ویزیت به‌صورت مستطیل یا مربع هستند و در ابعاد و اندازه‌های استاندارد، طراحی و چاپ می‌شوند. اما در مواردی ممکن است کارفرما از طراح بخواهد برای جذابیت بیشتر کارت ویزیت خود، خلاقیت بیشتری به خرج دهد و یک طرح متفاوت و متناسب با نوع بیزنس آن‌ها اجرا نماید که بر این اساس، تعرفه طراحی قطعاً متفاوت خواهد بود. علاوه‌بر آن، طراحی دوباره لوگو یا تغییر در برخی جزئیات آن نیز مشمول دریافت هزینه‌ای مازاد می‌شود. در کنار تمام این موارد، ممکن است برخی افراد وسواس بیشتری برای طراحی کارت ویزیت به خرج دهند و از طرح مورد نظر خود مطمئن نباشند. از همین‌رو ممکن است بار‌ها برای طراحی و ادیت یک طرح به طراح مراجعه کنند که این امر بر هزینه طراحی کارت ویزیت تأثیر حتمی خواهد داشت.

  • توانایی و تجربه طراح

همان‌طور که مطلع هستید و پیش‌تر نیز اشاره شد، متناسب با میزان تجربه و توانایی طراح، هزینه‌های طراحی کارت ویزیت نیز متغیر خواهد بود. بنابراین تنها برخی طراحان قادر به اجرای دقیق نظرات کارفرما و پیاده‌سازی ایده‌های ذهنی او خواهند بود. از همین‌رو، قیمت دریافتی آن‌ها نیز با توجه به اطمینانی که به کار خود دارند، بیشتر است و هزینه‌ای که بابت طراحی کارت ویزیت پرداخت می‌کنید به‌ واسطه اطمینان و رضایتی است که نتیجه کار او به همراه دارد.

  • زمان طراحی و تحویل

مورد مهمی بعدی که می‌توان آن را از دیگر عوامل مؤثر بر هزینه طراحی  دانست، مدت‌زمانی است که صرف انجام پروژه و اجرای طرح مورد‌نظر می‌شود. این موضوع به‌ ویژه در مواقعی که با کمبود وقت و محدودیت زمانی مواجه هستید، بیشتر نمایان می‌شود. مثلاً ممکن است برای شرکت در یک نمایشگاه یا همایش خاص، نیازمند طراحی فوری یک کارت ویزیت باشید. لذا از طراح می‌خواهید که دانش و توانایی خود را در زمان کوتاه‌تری به کار گرفته و طرح ایده‌آل و موردنظر‌تان را با سرعت بالا‌تری به اجرا برساند. در چنین مواقعی طبیعی است که هزینه طراحی کارت ویزیت به نسبت زمانی که در اختیار دارید، افزایش پیدا کند. 

  • یک یا دورو بودن کارت ویزیت

یک یا دو رو بودن کارت ویزیت نیز از دیگر عواملی است که در افزایش تعرفه طراحی تأثیر عمده‌ای دارد. در‌واقع کسب‌وکار‌هایی که نیازمند فضای بیشتری برای معرفی خدمات خود و ارائه اطلاعاتشان هستند و یا قصد دارند از فشردگی مطالب خود کاسته و توجهات بیشتری را به برخی مطالب و المان‌ها، جلب کنند؛ می‌توانند با انتخاب کارت ویزیت‌های دورو از دو سمت آن استفاده کنند. به‌ این‌ ترتیب، نرخ طراحی کارت‌های دورو نسبت به یکرو بیشتر بوده و این هزینه به ازای هر طرف، جداگانه محاسبه می‌شود. 

هزینه طراحی کارت ویزیت چقدر است؟
هزینه طراحی کارت ویزیت چقدر است؟
  • استفاده از طرح‌های آماده

اگر موضوع قیمت برای شما بسیار مهم است و یا اینکه با محدودیت مالی مواجه هستید، می‌توانید از طرح‌های آماده استفاده کنید و با هزینه کمتر، کارت ویزیت اختصاصی خود را داشته باشید. به این صورت که تنها کافیست اطلاعات خود را در بخش‌های مورد‌نظر جایگذاری کرده و چاپ کنید. این نوع طرح‌ها اگر‌چه در مقایسه با طراحی اختصاصی، مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند، اما باید این احتمال را بدهید که طرح موردنظر شما با کارت ویزیت چندین و چند فرد یا کسب‌وکار دیگر مشابه باشد. این مسئله، کار چندان معقولی نیست و می‌تواند به اعتبار شغلی شما لطمه وارد کند. به همین دلیل بهتر است با صرف هزینه‌ای متناسب، کارت ویزیت اختصاصی خود را داشته باشید.

هزینه چاپ کارت ویزیت

علاوه‌بر هزینه طراحی کارت ویزیت که در مورد آن توضیحاتی ارائه گردید، هزینه‌های دیگری نیز برای داشتن یک کارت ویزیت لازم است پرداخت کنید که مهم‌ترین آن‌ها هزینه‌ چاپ است. این هزینه نیز با توجه به عوامل مختلفی همچون اندازه کارت، تیراژ، جنس کاغذ مورداستفاده، روش چاپ و همچنین سرعت و کیفیت چاپ تعیین می‌شود. بدیهی است که تغییر هرکدام از این عوامل باعث کاهش یا افزایش هزینه‌های چاپ خواهند شد. به این صورت که بالا بودن کیفیت جنس، افزایش تعداد یا تیراژ کارت ویزیت و یا بزرگ بودن ابعاد آن، همگی به همان نسبت باعث افزایش هزینه‌ها می‌شوند. همچنین در صورتی‌که بخواهید کارت ویزیت شما، برش و شکل خاصی داشته باشد، بایستی به مبالغ قبل، هزینه قالب و برش را نیز اضافه کنید. 

کارت ویزیت الکترونیکی

امروزه در کنار کارت‌های چاپی از کارت ویزیت‌های دیجیتال نیز برای ارسال اطلاعات شغلی و ارائه راه‌های ارتباطی، استقبال زیادی می‌شود. هزینه طراحی کارت ویزیت الکترونیکی در مقایسه با نمونه چاپی این محصولات، پایین‌تر بوده و از طرفی نیازی هم به پرداخت هزینه‌های جانبی و چاپ ندارید. این در حالی است که با توجه به گسترش اینترنت، ضرورتی برای حضور در چاپخانه‌ها و شرکت‌های تبلیغاتی وجود ندارد و می‌توانید به‌جای صرف هزینه و زمان زیاد برای سفارش یک کارت ویزیت، به‌صورت آنلاین و در بستر اینترنت، اقدام به تهیه آن نمایید. در‌واقع با کاهش هزینه‌های رفت‌وآمد، می‌توانید در هزینه‌های پرداختی برای طراحی کارت ویزیت و چاپ آن نیز صرفه‌جویی کنید.

Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *