تفاوت سئو خاکستری و سئو سیاه چیست؟

تفاوت سئو خاکستری و سئو سیاه چیست؟


تفاوت سئو خاکستری و سئو سیاه یکی از موضوعاتی است که شاید بسیاری از افراد و حتی خود شما، علاقه‌مند به دانستن آن باشید. همان‌طور که می‌دانید، تکنیک‌ها و ایده‌های متفاوتی برای بهبود رتبه سایت در موتور‌های جستجو وجود دارد که هریک در نوع خود، راهکار مناسبی برای افزایش ترافیک و بازدید سایت هستند. به همین دلیل می‌توان با بررسی مفاهیم و تکنیک‌های مختلف، ایده‌های اثربخش و با نتایج بهتر را برای بهینه‌سازی سایت به کار برد. البته یکی از مواردی که بایستی موردتوجه قرار بگیرد، تفاوت کلی و مهمی است که در روش‌های سئو وجود داشته و آشنایی با آن‌ها از اهمیت زیادی دارد. این موضوع را می‌توان در بررسی تفاوت سئو خاکستری و سئو سیاه با سئوی کلاه سفید و تکنیک‌های قانونی آن جویا شد که موضوع موردبحث ما در ادامه این مقاله است.

تعریف سئو کلاه سفید

شاید بتوان علت پیدایش و نام‌گذاری سئو خاکستری و سئو سیاه را وجود سئو کلاه سفید دانست. در‌واقع با بودن این روش بهینه‌سازی و تکنیک‌های آن است که سایر روش‌های سئو نیز معنا پیدا می‌کنند. به‌طوری کلی سئو کلاه سفید مبتنی بر الگوریتم‌های گوگل بوده و عملکرد آن در بهبود رتبه سایت براساس تکنیک‌های قانونی است. درحقیقت تنها این روش و تکنیک‌های آن موردقبول و تائید موتور‌های جستجو بوده و با بهره‌گیری از آن، وب‌سایت موردنظر برای جستجوی ارگانیک بهینه خواهد شد. چرا‌که گوگل تأکید زیادی بر ارائه اطلاعاتی مرتبط با موضوعات مورد جستجوی کاربران دارد که تمام این موارد در سئو کلاه سفید مشاهده می‌شود. اکنون با اطلاع از تعریف سئو کلاه سفید، بهتر می‌توانیم در مورد تفاوت سئو خاکستری و سئو سیاه صحبت کنیم.

تعریف سئو کلاه سیاه و تکنیک‌های آن

سئو کلاه سیاه را می‌توان مجموعه‌ای از اقدامات و فرآیند‌ها دانست که در ظاهر و به‌صورت موقت، رتبه سایت را بهبود می‌بخشد اما انجام آن‌ها دیر یا زود با جریمه‌هایی از سوی گوگل همراه خواهد بود. چرا‌که تاکتیک‌های به‌کاررفته در این روش، برخلاف الگوریتم‌های گوگل هستند و اگر‌چه انجام آن‌ها تأثیر زیادی در قرارگیری یک وب‌سایت در صفحه اول گوگل دارند، اما همه آن‌ها مغایر با قوانین گوگل هستند. این روش‌ها طبیعتاً تأثیر و دوام چندانی ندارند و استفاده از آن‌ها با جریمه‌های مانند حذف نام سایت از فهرست نتایج جستجوی گوگل، همراه خواهد بود که این به معنای کنار گذاشته شدن از عرصه رقابت به‌ویژه در بازار داغ کسب‌وکارهای اینترنتی است. در ادامه و پیش از بررسی موارد تفاوت سئو خاکستری و سئو سیاه، لازم دانستیم تکنیک‌های سئو کلاه سیاه را صرفاً جهت آشنایی افرادی که در عرصه تولید محتوا و مدیریت سایت فعالیت می‌کنند، مورد بررسی قرار دهیم. 

تفاوت سئو خاکستری و سئو سیاه چیست؟
تفاوت سئو خاکستری و سئو سیاه چیست؟

کیورد استافینگ (Keyword Stuffing)

یک شیوه قدیمی است که تولیدکنندگان محتوا از آن برای ارتقاء رتبه سایت خود استفاده می‌کردند و کاربرد آن، استفاده بیش‌ از اندازه از کلمات کلیدی در متن بود. به‌ این‌ ترتیب، حاصل آن متنی بی‌کیفیت و بدون یک محتوای معنی‌دار بود.

مخفی‌کاری (Cloaking)

همان‌طور که از نام این تکنیک پیداست برای دیده شدن کلمات کلیدی مختلف در سرچ، محتوایی که در موتور جستجو به نمایش گذاشته می‌شود با آنچه کاربر می‌بیند، تفاوت دارد. 

ریدایرکت (Redirect)

در این تکنیک که یک تفاوت سئو خاکستری با سئو سیاه نیز محسوب می‌شود؛ برای افزایش بازدید سایت، کاربر وارد صفحه‌ای شده که با لینکی که روی آن کلیک می‌شود، ارتباطی ندارد. البته این تکنیک در صورت از  کار افتادن آدرس قبلی یک سایت، کارایی دارد و از این طریق می‌توان وارد آدرس جدید شد.

محتوای بی‌کیفیت (Poor Quality)

از دیدگاه گوگل، کپی کردن یا عدم خلاقیت در تولید محتوا، به‌عنوان یک محتوای بی‌ارزش و فاقد ‌کیفیت شناخته می‌شود که انجام آن همانند سایر تکنیک‌های سئو کلاه سیاه، با جریمه همراه خواهد بود. مواردی مانند استفاده از کلمات نامرئی و هم‌رنگ بک‌گراند و طعمه‌گذاری یا تعویض متن در هنگام کلیک کردن کاربر روی یک لینک، از آن جمله هستند.

خرید لینک (Paid Links)

از دیگر اقداماتی که گوگل برخورد سخت‌گیرانه‌ای برای مقابله با آن در نظر گرفته، خرید لینک از وب‌سایت‌های مختلف به‌منظور بهبود رتبه سایت است. اگرچه این روش در کوتاه‌مدت نتیجه‌بخش است اما در صورت شناسایی توسط گوگل، سایت شما از نتایج جستجو حذف خواهد شد.

اسپمینگ نظرات (Spamming in Comment)

روش دیگری که از موارد تفاوت سئو خاکستری و سئو سیاه نیز هست، قراردادن  لینک وب‌سایت خود در بخش نظرات سایت است که این کار نقض قوانین گوگل محسوب می‌شود. البته گوگل این کامنت‌ها را در آمار بازدید سایت محاسبه نمی‌کند و در صورت برخورد با چنین موردی، سایت موردنظر را نیز جریمه خواهد کرد.

مزارع لینک (Link Farms)

مزارع لینک، به سایت‌هایی با محتوای بی‌کیفیت و مملو از لینک گفته می‌شود که برای افزایش بازدید و بهبود رتبه به سایر سایت‌ها وصل می‌شوند. علاوه‌بر آنکه این سایت‌ها ازنظر قوانین گوگل به‌عنوان اسپم شناخته می‌شوند، در صورت وجود لینک وب‌سایت شما در یک مزرعه نیز، یک نمره منفی برای شما به‌شمار می‌رود.

تفاوت سئو خاکستری و سئو سیاه چیست؟
تفاوت سئو خاکستری و سئو سیاه چیست؟

تعریف سئو کلاه خاکستری و تکنیک‌های آن

تا این بخش از مقاله با سئو کلاه سفید و سیاه آشنایی پیدا کردید و آن‌طور که گفته شد، این دو روش در نقطه مقابل هم قرار دارند. اکنون نوبت به آشنایی با مفهوم سئو کلاه خاکستری می‌رسد. این روش درواقع تلفیق و ترکیبی از روش‌های قانونی و غیرقانونی برای بهینه‌سازی سایت بوده و تکنیک‌های آن، نه کاملاً رد و نه تائید شده‌اند. البته به‌صورت کلی می‌توان دریافت تفاوت سئو خاکستری و سئو سیاه با سئو کلاه سفید در چه مواردی است. 

بااین‌حال برای اطلاع بهتر و دقیق‌تر تولید‌کنندگان محتوا و وبمستر‌ها، در ادامه این بخش به بررسی تکنیک‌ها و روش‌های بهبود رتبه‌بندی یک سایت توسط سئوی خاکستری خواهیم پرداخت. به این دلیل که احتمال اشتباه و ورود به حوزه سئو کلاه سیاه و جریمه شدن از سوی گوگل بسیار زیاد است. لذا برای جلوگیری از خطر حذف سایت از نتایج گوگل و از بین رفتن تلاش‌هایتان، بهتر است مراقب باشید و در استفاده از تکنیک کلاه خاکستری، احتیاط کنید. 

خرید دامنه

خرید دامنه یکی از تکتیک‌های شناخته‌شده در سئو کلاه خاکستری است که در آن دامنه‌های قدیمی و منقضی شده با قیمت کم، خریداری می‌شوند و از آن‌ها برای لینک دادن به سایت و افزایش رتبه در گوگل استفاده می‌شود. احتمال جریمه شدن سایت‌هایی که از این دامین‌ها استفاده می‌کنند بسیار زیاد است.

ایجاد حساب کاربری جعلی در شبکه اجتماعی

در این شیوه که دیگر تفاوت سئو خاکستری و سئو سیاه نیز به‌حساب می‌آید، با ساخت چندین شبکه اجتماعی جعلی، از آن‌ها به وب‌سایت و محتوای موردنظر لینک داده می‌شود که این کار نیز یک اقدام خارج از اخلاق و قانون است.

استفاده از IPهای مختلف

از روش‌های قدیمی که به‌عنوان تکنیک سئو خاکستری نیز شناخته می‌شود، افزایش تعداد بازدید‌های سایت، از طریق آی‌پی‌های مختلف و قراردادن لینک در شبکه‌های اجتماعی است.  

استفاده از کلمات کلیدی در عناوین

یک روش دیگر که می‌توان آن را دور زدن گوگل و قوانین سئو دانست، استفاده از کلمات کلیدی در عنوان، به‌جای متن است. این کار اگرچه تأثیر زیادی در افزایش بازدید از سایت دارد اما به‌هیچ‌عنوان مورد تائید گوگل نبوده و تأثیر طولانی‌مدت و مطلوبی در بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت شما نخواهد داشت.

طعمه کلیکی (Click Bait) 

یک شیوه فریبکارانه برای افزایش بازدید سایت، طعمه کلیکی است. اگرچه این تکنیک از موارد تفاوت سئو خاکستری و سئو سیاه به‌حساب می‌آید اما با توجه به فرآیند دروغین آن در جلب مخاطب، می‌توان آن‌ها را در یک راستا دانست. در این روش از طریق تبلیغات جعلی، کاربران را برای کلیک و وارد شدن به صفحه‌ای که ارتباطی با تبلیغ موردنظر ندارد، فریب می‌دهند. این کار تنها برای افزایش تعداد بازدید‌کنندگان بوده و اغلب با مضامینی مانند دانلود فیلم رایگان یا انتخاب شدن برای دریافت جایزه، کاربران را به صفحه موردنظر هدایت می‌کنند.

شرکت دیجیتال مارکتینگ بهنما ارائه دهنده خدمات اینستاگرام مارکتینگ، خدمات دیجیتال مارکتینگ ، دیجیتال برندینگ ، طراحی هویت بصری ، خدمات طراحی سایت،خدمات سئو وبسایت  ، خدمات طراحی گرافیک و… با تیم متخصص می باشد برای شروع همکاری با بهنما از طریق راه های ارتباطی اقدام نمایید.

Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *