اصول طراحی گرافیک وب‌سایت چیست؟

اصول طراحی گرافیک وب‌سایت چیست؟


طراحی گرافیک وب‌سایت را می توان معیار زیبایی‌بخشی و در‌واقع اولین موردی دانست که در مشاهده یک سایت با آن مواجه می‌شویم. این فاکتور تأثیر زیادی در تمایل و ترغیب کاربران به استفاده از یک سایت یا کسب‌وکار در بستر وب دارد. همچنین علاوه‌بر جلوه بصری و از منظر زیبایی‌شناختی، این گرافیک بایستی با نوع فعالیت موردنظر، دارای تناسب‌های لازم باشد تا تجربه خوبی از برخورد با این محتوای بصری برای کاربران به‌جا بماند. این تجربه بهینه تنها با درک ارتباط میان آیتم‌ها، تکنیک‌های به‌ کاررفته در صفحه‌آرایی، کاربرد مناسب تصاویر و همچنین طراحی المان‌های تجاری اعم از لوگو یا تایپوگرافی قابل دستیابی است. به‌طوری‌که افراد به محض ورود به سایت، بتوانند پاسخی برای نیاز‌های خود پیدا کرده و با عناصر موجود در طراحی، تعامل و ارتباط مطلوبی برقرار کنند. البته این نکته را نباید نادیده گرفت که طراحی وب، تا حدود زیادی به خلاقیت طراح و برخورداری از هنر گرافیک ربط دارد و از همین‌رو نمی‌توان آن را یک علم دانست. با این حال، قوانینی برای اجرای اصولی طراحی گرافیک وب‌سایت در نظر گرفته‌شده است که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

تعریف طراحی گرافیک وب و اهمیت آن

گرافیک وب، مجموعه‌ای از عناصر تصویری و گرافیکی با چیدمان خاص و رنگ‌بندی مناسب است که توسط ابزار‌ها و نرم‌افزار‌های خاص گرافیکی مانند فتوشاپ، کورل، فلش و… طراحی و ایجاد می‌گردد. به این ترتیب، شمای کلی سایت که اهمیت آن کمتر از محتوای سایت نیست؛ با ایده‌های جذاب و خلاقیت طراح، حالتی پویا و منحصربه‌فرد به خود می‌گیرد. به‌طورکلی گرافیک وب‌سایت بر مهارت‌های هنری و استفاده از رنگ‌های متنوع و همچنین به‌کارگیری عناصر خاص متمرکز است که با افزودن بر جذابیت‌های بصری سایت، نظر بازدیدکنندگان بیشتری را به خود جلب می‌کند. زیرا وب‌سایت‌هایی که فاقد چنین ویژگی‌هایی هستند، توفیق چندانی در جلب نظر کاربران ندارند. با این حساب می‌توان عامل موفقیت یک وب‌سایت را از نظر طراحی و قالب گرافیکی، جایگیری صحیح و مناسب عناصر و بخش‌های مختلف آن دانست که ضمن جلب نظر کاربران، باعث ارتقاء برند و افزایش کیفیت و بازدید سایت خواهد شد.

اصول طراحی گرافیک وب‌سایت

همان‌طور که مستحضرید، طراحی مناسب و اصولی یک وب‌سایت، تأثیر قابل ‌ملاحظه‌ای در گسترش و موفقیت یک تجارت در بستر اینترنت دارد. لذا بهتر است که از همان ابتدا و شروع کار، کلیه قواعد و مقرراتی که برای طراحی حرفه‌ای و اصولی سایت، تعیین و درنظر گرفته‌ شده است را رعایت کنید. به این ترتیب نتیجه کار، طراحی یک سایت کاربردی است که بازدیدکنندگان زیادی دارد. از این رو، در ادامه به بررسی اصول طراحی گرافیک وب‌سایت خواهیم پرداخت:

اصول طراحی گرافیک وب‌سایت چیست؟
اصول طراحی گرافیک وب‌سایت چیست؟

تعادل یا بالانس اجزاء

یک فاکتور اساسی و مهم در طراحی گرافیک وب‌سایت، توزیع بهینه عناصر و اجزا است. کلیه آیتم‌ها اعم از تصاویر، اشکال و متون، بایستی به شکلی صحیح و با حفظ بالانس در صفحه جایگذاری شوند. البته این به خلاقیت گرافیست نیز مربوط است که اجزا و عناصر را به‌صورت متعادل یا نامتعادل، مورداستفاده و چینش قرار دهد. طراحی گرافیک وب‌سایت به‌صورت نامتعادل، طرح‌هایی پویا هستند که از قوانین خاصی برای چینش و بالانس عناصر استفاده نمی‌شود. اما گرافیک متعادل یا پایدار را می‌توان در سه نوع کلی تعریف کرد که عبارتند از:

  • طراحی متقارن: از نام این نوع طراحی پیداست که کلیه عناصر به‌صورت متقارن و در راستای یکدیگر به‌صورت عمودی یا افقی قرار می‌گیرند و ازنظر وزنی نیز کاملاً یکسان و مساوی هستند.
  • طراحی نامتقارن: در اجرای چنین طرح‌هایی، کلیه اجزا با مقیاس، کنتراست و رنگ یکسان در وب‌سایت قرار می‌گیرند و تنها محل جایگذاری آن‌ها در طرفین صفحه با یکدیگر متفاوت خواهد بود.
  • طرح‌های شعاعی: کلیه عناصر در این نوع طراحی، حول شعاع یک دایره چیده می‌شوند و البته می‌تواند حس پویایی و حرکت را به بازدیدکننده القاء نماید. 

تراز بندی و ترتیب اجزا

تراز بندی دومین اصل در طراحی گرافیک وب‌سایت بوده که به وجود آورنده یک ارتباط بصری فوق‌العاده میان اشکال، متون و حتی تصاویر است. در‌واقع با توجه به این مورد، چیدمانی مرتب با حداقل پیچیدگی و با ظاهری متمرکز بر عناصر ایجاد می‌گردد که در آن نسبت مقیاس عناصر به‌دقت رعایت می‌شود و تأثیر زیادی بر نظر کاربران دارد.

اندازه و حجم تصاویر 

به همان اندازه که استفاده از تصاویر باکیفیت و مرتبط در طراحی سایت مهم است، حجم و اندازه آن‌ها نیز از اصول مهم در این فرآیند به‌ حساب می‌آید و دارای قوانین خاص خود است. در‌واقع کم کردن حجم تصاویر تا جایی که کیفیت نیز تحت تأثیر آن کاهش پیدا نکند؛ می‌بایست در دستور کار قرار بگیرد. اندازه و سایر عکس‌ها نیز نکته مهم دیگری است که باید به قواعد لازم برای اجرای آن آگاهی کامل داشته باشید. چرا‌که به‌کارگیری تصاویری با اندازه و حجم نامناسب و البته به تعداد زیاد، تنها باعث افزایش حجم صفحه و ایجاد مشکل برای کاربران و لود شدن صفحات می‌شود.

اولویت‌بندی در طراحی

قاعده مهم بعدی در طراحی گرافیک وب‌سایت به اولویت عناصر و درجه اهمیت برخی از اجزا در هنگام چیدمان، اشاره دارد. به این صورت که، تمرکز کاربران بر روی عناصر خاصی از طراحی بیشتر می‌شود که این خود می‌تواند حامل پیام مهمی برای آن‌ها باشد. این کار را می‌توان با انجام نکات زیر در طراحی گرافیک وب‌سایت پیاده کرد:

  • بولد کردن عناوین و استفاده از فونت‌هایی با سایز بزرگ و رنگ متمایز
  • جایگذاری پیام کلیدی در بالا‌ترین سطح، بالا‌تر نسبت به عناصر دیگر
  • استفاده از اشکال خاص و جذاب به‌ عنوان کادر نمای کانونی
  • به‌ کارگیری تصاویری متنوع با رنگ‌بندی متفاوت
اصول طراحی گرافیک وب‌سایت چیست؟
اصول طراحی گرافیک وب‌سایت چیست؟

رعایت کنتراست عناصر

از دیگر اصول با اهمیت در طراحی گرافیک وب‌سایت که در جلب توجه کاربران به برخی آیتم‌ها، تأثیر چشمگیری دارد؛ کنتراست اشکال و اجزا است. در‌واقع رعایت این اصل برای ایجاد تمایز میان عناصر یکسان در طرح و کمک به افزایش خوانایی آن اهمیت زیادی دارد. گفتنی است؛ این فاکتور در مواقعی که عناصر طراحی در تقابل با یکدیگر هستند، مانند تاریکی در برابر روشنایی، نازک در برابر ضخیم و یا بزرگی در برابر کوچکی استفاده می‌شود.

ریتم و تکرار عناصر

یکی از قواعد مهم در گرافیک و به‌ویژه طراحی قالب یک وب‌سایت، توجه به ریتم یا تکرار برخی عناصر است که عاملی برای ایجاد سازگاری و نظم بخشیدن به المان‌ها، محسوب می‌شود. به این معنی که، با تکرار عناصری همچون رنگ یا لوگو، می‌توان ضمن کمک به بهبود ظاهر سایت، از آن برای معرفی بهتر و بیشتر برند بهره برد.

انتخاب رنگ 

از دیگر اصولی که در طراحی گرافیک وب‌سایت حائز اهمیت است، می‌توان به انتخاب رنگ اشاره کرد. اگر‌چه دست طراح برای انتخاب رنگ متن یا بک‌گراند، کاملاً باز است اما بایستی برای این کار به عناصر و فضای کلی طرح نیز توجه داشت. به همین منظور طراح، اغلب از رنگ‌هایی برای گرافیک وب‌سایت استفاده می‌کند که قابلیت ایجاد کنتراست و یا ترکیب با سایر رنگ‌ها و تکمیل عناصر را نیز داشته باشند.

نوع فونت و سایز آن

فونت‌ها را می‌توان دسته‌ای دیگر از المان‌های طراحی دانست که زیبایی منحصربه‌فردی به طراحی سایت می‌بخشند. اگر‌چه در حال حاضر، این امکان وجود دارد که هر وب‌سایت، فونت اختصاصی خود را داشته باشد، اما تنها برخی از آن‌ها، برای نمایش بر روی مرورگر‌ها تعریف ‌شده‌اند. لذا برای استفاده از فونت‌های اختصاصی، بایستی به همراه عناصر سایت، آپلود گردند که این می‌تواند موجب کاهش سرعت لود سایت شما شود. با این حال دقت داشته باشید که سایز فونت برای طراحی گرافیک سایت و خوانایی بهتر، اغلب در اندازه 12px باشد. استفاده از نوع فونت نیز بایستی متناسب با کاربری سایت صورت بگیرد. به این معنا که در طراحی گرافیک وب‌سایت سازمانی نباید از فونت‌های فانتزی استفاده شود.

شرکت دیجیتال مارکتینگ بهنما ارائه دهنده خدمات اینستاگرام مارکتینگ، خدمات دیجیتال مارکتینگ ، دیجیتال برندینگ ، طراحی هویت بصری ، خدمات طراحی سایت،خدمات سئو وبسایت  ، خدمات طراحی گرافیک و… با تیم متخصص می باشد برای شروع همکاری با بهنما از طریق راه های ارتباطی اقدام نمایید.

Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *