معرفی اصطلاحات کاربردی سئو سایت

معرفی اصطلاحات کاربردی سئو سایت


اصطلاحات رایج در سئو و یادگیری این واژه‌های تخصصی یکی از الزامات مهم برای افرادی است که قصد فعالیت در این زمینه را دارند. در‌واقع سئو نیز همچون سایر علوم، دارای واژه‌نامه‌ای است که آشنایی با آن‌ها برای شما به‌عنوان یک کارآموز ساده و یا یک وبمستر و متخصص سئوکار، ضروری بوده و مانع از بروز مشکلات بعدی در این مسیر خواهد شد. بنابراین تفاوتی ندارد که شما در این زمینه چه جایگاهی دارید، چرا‌که در هر صورت موظف به فراگرفتن آنها هستید. به‌این‌ترتیب می‌توانید تسلط کاملی بر کلیه موضوعات و اصطلاحات رایج در سئو با تمام جزئیات داشته باشید. ما نیز برای اینکه بتوانید گام اول برای وارد شدن به عرصه SEO را محکم بردارید، فهرستی از برخی اصطلاحات کاربردی و رایج در سئو را فراهم نموده‌ایم تا در صورت لزوم از آن‌ها استفاده کنید.

اصطلاحات رایج در سئو

این سری از اصطلاحات را می‌توان اصلی‌ترین و پایه‌ای‌ترین واژگانی دانست که هر سئوکاری باید اطلاع کاملی از آن‌ها داشته باشد:

سئو چیست؟

بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو (Search engine optimize) یا SEO، فرآیندی است که با ایجاد یکسری اقدامات در داخل یا خارج یک وب‌سایت می‌توان آن را در رتبه‌بندی بالای فهرست نتایج جستجوی مخاطبان قرار داد.

سئو داخلی (On-page SEO) 

سئو داخلی از اصطلاحات کاربردی سئو است و به اعمال برخی اقدامات بر روی سایت اشاره دارد که با انجام آن‌ها می‌توان سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کرد. 

تعریف سئو محتوا

سئوی محتوا، از قسمت‌های مهم در فرآیند بهینه‌سازی سایت برای موتور جستجو است که تمرکز آن بر روی تولید محتوای هدفمند، مؤثر و باارزش بوده و می‌تواند دربردارنده محتوا‌های مختلفی نظیر متن، ویدئو، عکس و دیگر مدیا‌ها باشد. این اصطلاح در‌واقع زیرمجموعه سئو داخلی است و به‌رغم هزینه بسیار مناسب، نتیجه بخشی فوق‌العاده‌ای دارد. 

جستجوی کلیدواژه  (Keyword Research)

این اصطلاح نیز معرف فرآیندی است که با بهره‌گیری از برخی ابزار‌ها و انجام بررسی‌های میدانی، می‌توان کلیدواژه‌هایی ارزشمند و مؤثر را برای سئو پیدا کرد. در‌واقع سئو سایت بر روی کلماتی اعمال می‌گردد که آن‌ها را پیش‌تر توسط جستجوی کلیدواژه یافته‌ایم.

چگالی کلمات کلیدی

چگالی کلمات کلیدی نیز از دیگر اصطلاحات وبمستری بوده و بیانگر تعداد کلیدواژه‌های مورداستفاده در محتوای سایت است. در‌واقع استفاده بیش‌ازاندازه کلمات کلیدی که کیورد استافینگ نام دارد، می‌تواند احتمال موفقیت سایت شما را کاهش داده و گوگل جریمه‌های سنگینی را برای این کار در نظر گرفته است. 

معرفی اصطلاحات کاربردی سئو سایت
معرفی اصطلاحات کاربردی سئو سایت

تعریف سئو عکس

سئو عکس نیز بخش مهمی از فرآیند سئوی سایت به‌حساب می‌آید که با استفاده از آن می‌توان عکس‌های سایت را در نتایج گوگل و قسمت Images به نمایش گذاشت. به‌این‌ترتیب با قرار دادن تگ ALT برای هر عکس، به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را بهینه کرده و در معرض دید بازدید‌کنندگان بیشتری قرار دهید. 

سئوی فنی یا تکنیکال 

از دیگر اصطلاحات رایج در سئو که حتماً در حین آموزش یا کار با آن مواجه خواهید شد، سئوی فنی یا تکنیکال است که به‌واسطه آن می‌توانید سایت خود را ازنقطه‌نظر مسائل تکنیکی مانند کد نویسی سئو کنید. در این رابطه فاکتور‌های مختلفی نقش دارند که از آن جمله می‌توان به‌سرعت سایت، ریسپانسیو، کد نویسی قالب و پلاگین، هاست، دامنه و اشاره کرد. 

لوکال سئو (Local Seo)

لوکال سئو که جزئی از سئو داخلی به شمار می‌رود، یکی از اصطلاحات کاربردی سئو سایت بوده که محوریت توجه و فرآیند بهینه‌سازی بر روی ارتقاء رتبه سایت در نتایج محلی است. بازدهی این تکنیک در افزایش فروش کسب‌وکارهای محلی، بسیار زیاد بوده و یکی از روش‌های به‌صرفه نیز به‌حساب می‌آید. در این نوع سئو، به‌جای تلاش برای بالا آوردن سایتی با کلمات کلیدی پرکاربرد و شناخته‌شده که بسیار هم دشوار و هزینه‌بر است می‌توانید با افزودن مکانی خاص به کلیدواژه موردنظر خود، برای جذب هدفمند کاربران اقدام کنید. مثلاً با تمرکز بر شهر یا منطقه محل سکونت یا فعالیت خود می‌توانید بدون صرف زمان و هزینه بالا، سایت خود را بهینه کنید.

سئو خارجی (Off-page SEO) 

سئو خارجی به مجموعه اقداماتی در راستای بهینه‌سازی سایت برای موتور جستجو اطلاق می‌گردد که در خارج از سایت انجام می‌شوند. این نوع سئو نیز از بخش‌های مختلفی تشکیل‌شده است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

بک لینک (Backlink) 

از دیگر اصطلاحات کاربردی سئو می‌توان به بک لینک اشاره کرد که تأثیر زیادی در بهینه‌سازی سایت دارد و بیانگر لینک‌های دریافت شده از سایت‌های دیگر است. به‌طوری‌که موتور‌های جستجو به سایت دریافت‌کننده بک لینک، اهمیت زیادی می‌دهند. به این دلیل که، نشان‌دهنده محبوبیت و معروفیت بیشتر سایت موردنظر خواهد بود.

جاسوسی بک لینک رقیب

جاسوسی بک لینک از تکنیک‌ها و اصطلاحات جالب در بهینه‌سازی سایت است که با استفاده از آن می‌توان از تعداد و منابع بک لینک‌های دریافتی رقبا مطلع شد. این کار با کمک ابزار‌های خاص که می‌تواند رایگان یا پولی باشند قابل انجام است.

دیساوو (Disavow)

دیساوو را می‌توان یک ابزار یا فرآیندی دانست که برای گزارش دادن و نادیده گرفتن بک لینک‌های اسپم و مخربی که عامل افت رتبه سایت در گوگل هستند به‌کاربرده می‌شود.

رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی را هم می‌توان از اصطلاحات رایج در سئو دانست که با استفاده از آن می‌توان بک لینک‌های سایت خود را افزایش داد. رپورتاژ یک متن تبلیغی برای کسب‌وکار است که با انتشار آن در سایت‌های معتبر می‌توانید ضمن معرفی کسب‌وکار خود، از آن سایت بک لینک دریافت کنید.

منشن بدون لینک (Linkless Mention)

این روش که مکملی برای بک لینک به‌حساب می‌آید، راهکار جدیدی است که با کمک آن می‌توان نام سایت خود را بدون اینکه لینکی داده شود در وب‌سایت‌های مطرح عنوان کرد.

سیگنال شبکه‌های اجتماعی (Social Signal)

سوشیال سیگنال به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که کاربران در رابطه با وب‌سایت شما در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند. مثلاً در صورت پست کردن صفحات مختلف سایت شما در یکی از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، انجام کار‌هایی مانند لایک، کامنت، شیر، ریتوئیت و… از سوی کاربران، سوشال سیگنال هستند.

معرفی اصطلاحات کاربردی سئو سایت
معرفی اصطلاحات کاربردی سئو سایت

ابزار‌های کاربردی در سئو سایت

گروه دیگری از اصطلاحات رایج در سئو درواقع ابزار‌هایی هستند که از آن‌ها برای انجام فرآیند‌های بهینه‌سازی بهره برده می‌شود. این ابزار‌ها عمدتاً تحت وب هستند اما نسخه‌های اندروید، آی او اس و ویندوز آن‌ها نیز موجود است.

گوگل سرچ کنسول

این ابزار مربوط به نمایش اطلاعات و امور سایت شما در موتور‌های جستجو می‌شود. ضمن آنکه شمارش میزان ایمپرشن و کلیک را نیز بر عهده دارد.

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

گوگل آنالیتیکس یک ابزار کاربردی است که برای بهینه‌سازی سایت و ارزیابی رفتار کاربران استفاده می‌شود.

گوگل ترندز (Google Trends)

این اصطلاح درصد محبوبیت کلیدواژه‌ها را در مقاطع مختلف نشان می‌دهد. ضمن آنکه یک مقایسه کلی از کلمات کلیدی مختلف و میزان محبوبیت آن‌ها نیز ارائه می‌نماید.

 ابزار کی دابلیو فایندر (Kwfinder)

Kwfinder یک ابزار آنلاین و یا بهتر بگوییم از اصطلاحات کاربردی سئو بوده که بیانگر میزان جستجوی کلمات در طول ماه است. اگر‌چه آمار ارائه‌شده توسط این ابزار چندان دقیق نیست اما از بهترین ابزار‌های سرچ کلیدواژه به شمار می‌رود.

کیورد تول (Keywordtool.io) 

با استفاده از این ابزار می‌توان کلیه LSIهای یک کلمه کلیدی را برای سئوی سایت به دست آورد.

Ahrefs

ابزار عالی برای شناسایی بک لینک‌های سایت‌های رقیب محسوب می‌شود که به‌رغم پولی بودن آن، اکثر سئوکاران از آن استفاده می‌کنند.

الکسا(Alexa) 

الکسا یک سایت یا سیستم رتبه‌بندی سایت بر اساس میزان بازدید از آن‌ها است. مزیت اصلی این سایت ارائه فهرستی از کلیدواژه‌های رقبا بوده که از آن ورودی دارند. در‌واقع با استفاده از الکسا می‌توانید کلماتی که رقبا به‌واسطه آن موفق به کسب رتبه شده‌اند را به دست آورید.

سیمیلاروب (Similar Web) 

سیمیلاروب آخرین ابزار در معرفی اصطلاحات کاربردی سئو است که مانند الکسا، رتبه دهی سایت‌ها را بر عهده دارد. البته این سایت به‌جای رتبه، رقم حدودی بازدید را ارائه می‌کند. به‌این‌ترتیب می‌توانید به‌صورت حدودی، اطلاعاتی از میزان بازدید سایت‌های رقیب کسب نمایید. اگرچه الکسا در مقایسه با سمیلاروب تا حدودی عملکرد بهتر و حرفه‌ای‌تر دارد، اما براساس تجربه تعداد زیادی از سئوکار‌ها، آمار سیمیلاروب دقیق‌تر است. 

شرکت دیجیتال مارکتینگ بهنما ارائه دهنده خدمات اینستاگرام مارکتینگ، خدمات دیجیتال مارکتینگ ، دیجیتال برندینگ ، طراحی هویت بصری ، خدمات طراحی سایت،خدمات سئو وبسایت  ، خدمات طراحی گرافیک و… با تیم متخصص می باشد برای شروع همکاری با بهنما از طریق راه های ارتباطی اقدام نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *