انواع سردرد را بهتر به کمک دکتر طاهری فوق تخصص درد بشناسید . سردرد یک عارضه شایع است و بسیاری از افراد برای کاهش سردردهای خود از روش‌های مختلفی مانند مصرف داروهای ضد درد، نوشیدن حجم کافی آب، استراحت یا حتی تحمل آن تا زمانی که خود به خود کاهش یابد، استفاده می‌کنند. با این حال، سردردها ممکن است منجر به احساس ضعف و ناتوانی شوند در این شرایط ممکن است گمان کنید یک علت جدی زمینه ای برای سردردتان وجود دارد.

انواع مختلف سردرد

سردرد می‌تواند اولیه یا ثانویه (به علت عوارض ناشی از یک بیماری یا آسیب) باشد. پزشک متخصص با انجام مصاحبه و بررسی بالینی می‌تواند علت سردرد شما را مشخص کند. پس از شناسایی علت، می‌توانید به روش‌های کاهش یا پیشگیری از سردرد پرداخت کنید.

انواع سردرد

سردردهای اولیه

شایع ترین نوع سردرد، سردردهای تنشی و میگرنی می باشد.

سردردهای تنشی

سردرد تنشی معمولاً به شکل یک نوار در سرتاسر پیشانی احساس می‌شود و ممکن است چندین روز ادامه یابد. این نوع سردرد ممکن است باعث ناخوشی و ایجاد فشار و اشکریزش شود، اما معمولاً منجر به اختلال خواب نمی‌شود. بسیاری از افراد حتی با وجود سردرد تنشی، قادرند به ادامه کارهای خود بپردازند. .معمولا فعالیت فیزیکی سبب بدتر شدن آن نمی شود گرچه اندکی حساسیت به نور روشن یا صدا ممکن است دیده شود.

سردردهای تنشی اغلب صبح ها در حداقل شدت خود می باشند و تمایل دارند که در طول روز بتدریج بدتر شوند . این سردردها عمدتاً در دو طرف سر (به صورت قرینه) بوده ولی بیشتر در پیشانی احساس می‌شوند. سردردهای تنشی معمولا در اثر سفتی عضلات خلف گردن و عضلات سر ایجاد می شود . خستگی ٬استرس و وضعیت خواب نامناسب می تواند باعث بدتر شدن سر درد شود .

درمان سردردهای تنشی

سردردهای تنشی معمولاً به مسکن‌های ساده پاسخ می‌دهند. تغییر در سبک زندگی، از جمله کاهش مصرف قهوه، افزایش نوشیدن آب و رعایت رژیم غذایی مناسب، ممکن است کمک کننده باشد. گاهی اوقات، سردردهای تنشی ناشی از دید ضعیف، به خصوص در محیط‌های با نور کم و برای مدت زمان طولانی مطالعه، رخ می‌دهد.

میگرن

میگرن

میگرن یک عارضه بسیار شایع است. میگرن کلاسیک در یک طرف سر و تپش‌دار است. به عبارت دیگر، سردردهای یک طرفه، سردردهای تپش‌دار و سردردهایی که باعث ایجاد ناخوشی می‌شوند، احتمالاً میگرن هستند. معمولاً میگرن به حدی شدید است که باعث زمین گیرشدن فرد می شود. برخی افراد برای رهایی از سردرد، نیاز به استراحت در رختخواب دارند. میگرن می‌تواند از 4 ساعت تا 3 روز طول بکشد و اکثراً با حرکت یا صدا بدتر می‌شود. اغلب بیماران درمی یابند که نورهای روشن و حتی تلویزیون سردردشان را بدتر می کند.

تقریباً یک سوم افراد مبتلا به میگرن، میگرن کلاسیک دارند، در این گروه علاﺋم هشدار دهنده (اورا) قبل از سردرد رخ می دهد. این علاﺋم شامل نورهای درخشان به شکل زیگزاگ می باشد وگاهی بصورت نورهای آتش بازی توصیف می شوند. برخی بیماران هنگام اورا واقعا نیمی از دید خود را بطور کامل از دست می دهند. برخی دیگر احساس گزگزکردن یا ضعف در یک نیمه بدن یا لکنت زبان راتجربه می کنند. این علاﺋم هشداردهنده می تواندتا یک ساعت طول بکشد وبدنبال آن سردرد رخ می دهد .معمولا محل سردرد در سمت مخالف علاﺋم بینایی است.

درمان میگرن

میگرن با استراحت، خواب و سکوت بهبود می‌یابد. در صورت عدم احساس تهوع، نوشیدن آب ممکن است مفید باشد و مسکن‌های ساده مانند استامینوفن و ایبوپروفن در کاهش درد موثر هستند. بسیاری از بیماران به داروهای خاص میگرن توسط پزشک نیازمندند. برای پیشگیری از حملات میگرن، برخی از بیماران نیازمند مصرف روزانه دارو هستند. علاوه بر این، حملات میگرنی ممکن است در اثر استرس، خستگی، کاهش میزان آب بدن و مصرف خوراکی‌های خاص مانند شکلات شروع شود.

سردردهای خوشه ای

سردردهای خوشه ای

سردردهای خوشه ای یک نوع سردرد یک‌طرفه و بسیار شدید هستند که به طور واقعی ناتوان‌کننده اند و گاهی به آنها سردرد خودکشی هم گفته می‌شود. این نوع سردرد معمولاً به مدت چند روز یا چند هفته ادامه دارد و سپس به مدت ماه‌ها پایان می‌یابد. این سردرد کمی ناشی از سفتی عضلات گردنی و معمولاً در مردان بالغ و سیگاری شایع‌تر است. بیماران اغلب چشم قرمز، اشک‌آلود، آبریزش بینی، و افتادگی پلکی در همان سمت سردرد را تجربه می‌کنند.

درمان سردردهای خوشه ای

سردردهای خوشه ای نیازمند درمان توسط پزشک متخصص می‌باشد.

سردردهای مزمن روزانه

سردردهای مزمن روزانه یا سردرد تنشی مزمن معمولاً ناشی از سفت شدن عضلات خلفی گردن بوده و بیشتر زنان را نسبت به مردان درگیر می‌کند. شروع این سردردها می‌تواند ناشی از صدمات گردنی یا خستگی باشد و ممکن است با مصرف بیش از حد داروها بدتر هم شود. سردردی که تقریباً هر روز برای مدت 6 ماه یا بیشتر ادامه دارد، سردرد مزمن روزانه در نظر گرفته می‌شود.

درمان سردردهای مزمن روزانه

بهترین درمان این نوع سردرد، فیزیوتراپی، پرهیز از مسکن‌ها، و گاهاً داروهای ضدافسردگی است.

سردردهای خنجری اولیه

این سردردها کوتاه و خنجری هستند که بسیار ناگهانی و شدید رخ می‌دهند. معمولاً بین 5 تا 30 ثانیه طول می‌کشند و در هر زمان از شبانه‌روز ممکن است رخ دهند. این حملات احساس دردی شبیه به برخورد یک یخ شکن به سر شما را ایجاد می‌کنند. سردرد اغلب در پشت گوش بوده و می‌تواند کاملاً وحشتناک باشد.

درمان سردردهای خنجری اولیه

داروهای پیشگیری ممکن است تعداد حملات سردرد را کاهش دهند.

تریژمینال نورالژی

نورالژی تریژمینال باعث دردهایی عمدتاً در صورت می‌شود. این دردها بصورت حملات انفجاری بسیار کوتاه مدتی است که شبیه به برق گرفتگی در نواحی چشمها، بینی، پوست سر، پیشانی، فک و یا لبها می‌باشد. معمولاً یک‌طرفه بوده و در افراد بالای 50 سال شایع‌تر است.

درمان تریژمینال نورالژی

توسط داروهایی می‌توان از حملات پیشگیری کرد.

سردرد

سردردهای ثانویه

گاهی سردردها دارای عوامل زمینه‌ای بوده و درمان سردرد مستلزم درمان عامل زمینه‌ای می‌باشد. مردم اغلب نگران هستند که سردردها توسط علل جدی یا فشار خون بالا ایجاد شده باشند. این نوع سردردها بسیار ناشایعند و در واقع فشار خون بالا هیچ علامتی ندارد.

سردردهای ناشی از استفاده بیش از حد داروها

شایعترین نوع سردردهای ثانویه هستند. سردردهایی طول کشنده بوده که به علت مصرف داروهای مسکن (معمولاً برای سردرد) ایجاد می‌شود. متاسفانه هنگامی که مسکن‌ها بطور مرتب برای سردرد استفاده شوند، بدن به آن‌ها بصورت افزایش گیرنده‌های درد در سر پاسخ می‌دهد.

درمان سردردهای ناشی از استفاده بیش از حد داروها

درمان شامل توقف مصرف تمامی مسکن‌ها به مدت حداقل یک ماه می‌باشد. هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول می‌کشد تا سردرد قطع شود و ممکن است در ابتدا بدتر نیز شود.

انواع سردرد

سردردهای با منشا درد ارجاعی

برخی سردردها ناشی از درد در سایر قسمت‌های سر هستند مانند درد گوش یا دندان، درد مفصل فک و درد گردن. سینوزیت یک علت شایع است. سردرد ناشی از سینوزیت اغلب در قدام سر و همچنین در صورت احساس می‌شود. اکثر اوقات صورت، به‌خصوص زیر چشم‌ها و کناره‌های بینی، به فشار حساس می‌شود.

سردرد فعالیتی/سردرد در اثر آمیزش جنسی

سردرد فعالیتی یا سردرد در اثر آمیزش جنسی معمولاً بی‌خطر است و در اکثر موارد، نشانه‌ای از مشکل جدی نیست. این نوع سردرد به طور معمول در پشت سر، خلف چشم‌ها یا در تمام سر احساس می‌شود و حدود 20 دقیقه به طول می‌انجامد. این سردردها به‌طور عمده در اثر فعالیت‌های فیزیکی یا آمیزش جنسی رخ می‌دهند.

اما، در مواردی که سردرد با شدت زیاد و تکراری همراه باشد یا با علائم دیگر همراه شود، ممکن است نشان‌دهنده مسائل جدی‌تر باشد.

برخی از انواع سردردهای خطرناک و جدی

 

1. **خونریزی اطراف مغز (خونریزی آراکنوئید):**

– دچار سردرد شدید و پیشرونده می‌شوند.

– سفتی گردنی ممکن است احساس شود.

– ممکن است هوشیاری خود را از دست بدهند.

 

2. **مننژیت و عفونت‌های مغزی:**

– سردردهای شدید و ناتوان‌کننده.

– علائمی مانند استفراغ، عدم تحمل به نور و سفتی گردنی شدید.

 

3. **آرتریت تمپورال:**

– در بیماران بالای 50 سال شایع است.

– التهاب شریان گیجگاهی خلف چشمی باعث سردرد در ناحیه پیشانی می‌شود.

– حساسیت در ناحیه پیشانی به لمس.

– در صورت عدم درمان، ممکن است باعث کوری شود.

 

4. **تومورهای مغزی:**

– علت بسیار نادر سردرد.

– سردردها معمولاً صبح ها هنگام برخاستن از خواب شروع می‌شوند و روز به روز بدتر می‌شوند.

 

در صورت تجربه سردرد شدید، مزمن یا همراه با علائم نگران‌کننده، توصیه می‌شود که فوراً به پزشک مراجعه شود تا علت آن مورد ارزیابی قرار گیرد و در صورت لزوم، درمان مناسب شروع شود.

مشاهده مقالات علمی دکتر طاهری

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *